מהו מחקר שוק?
ראשית נתחיל בהגדרה קצרה: מחקר שוק הוא תהליך שיטתי לאיסוף, ניתוח והבנה של מידע על השוק, הלקוחות, המתחרים והמגמות בענף. מטרתו לספק תובנות מבוססות נתונים שיסייעו לעסקים לקבל החלטות אסטרטגיות מושכלות. המחקר יכול להיות כמותי, איכותני, או מבוסס על שילוב של השניים.
שלבים במחקר שוק
הגדרת המשימה
השלב הראשון בכל מחקר שוק הוא הגדרת מטרת המחקר והשאלות שברצוננו לקבל עליהן תשובות. הכוונה היא ל"שאלות המחקר", כלומר הדילמות המרכזיות שעל הפרק. לדוגמה, נניח ואנחנו בפתחו של פיתוח חדשני לשירות או מוצר חדש. השאלות שיעמדו לפתחנו יכללו:
מי קהל היעד שלנו? מה גודל השוק הפוטנציאלי?
כיצד נתפס המותג שלנו בהשוואה למתחרים?
אילו מגמות חדשות משפיעות על השוק שלנו?
האם קהל היעד צריך את המוצר שלנו? באיזו מידה? האם יהיה מוכן לשלם עבור המוצר?
התאמת כלי המחקר
לאחר שהגדרנו את המטרה, יש לבחור את הכלים המתאימים ביותר לאיסוף המידע. ניתן לחלק את המחקרים לשני סוגים: מחקר כמותי – סקרים, שאלונים, ניתוחי דאטה; מחקר איכותני – ראיונות עומק, קבוצות מיקוד.
ככלל, הטוב ביותר הוא לשלב בין שתי הגישות ולבצע "מחקר-על" שכולל גם היבטים כמותיים וגם היבטים איכותניים, אך זה דורש משאבים (זמן וכסף).
לכן, אם אנחנו מוגבלים, בהתאם להגדרת המשימה נוכל לקבוע האם הגישה שלנו צריכה להיות יותר כמותית או איכותנית. ככל שאנחנו רוצים לכמת סטטיסטית את השוק שלנו (לפלח לסגמנטים, להבין מה שיעור המעוניינים, להעריך את גודל השוק, וכו'), הנטיה שלנו תהא לבצע מחקר כמותי. אם אנחנו מעוניינים בשלב גישוש, או בהעמקה בדעות ספציפיות (מבלי יכולת לכמת עד כמה נפוצות), אז נלך לכיוון של מחקר איכותני.
לפרטים נוספים בהשוואה בין מחקר כמותי לאיכותני, ניתן לקרוא בפוסט הבא.
איסוף הנתונים
תהליך זה מתבצע בשיטות שונות, כגון שימוש במאגרים קיימים כמו דוחות מחקר ונתוני ממשלה, ביצוע סקרים טלפוניים ודיגיטליים, מעקב אחר נתונים התנהגותיים מצרכנים באתרי מסחר ורשתות חברתיות, וכן ניתוח ביקורות והמלצות צרכנים.
בשלב זה חשוב להיעזר בגוף מקצועי המומחה באיסוף הנתונים, על מנת לוודא שלא נכנסות הטיות שונות באופן איסוף הנתונים. לדוגמה, יזם אשר אוסף נתונים בקרב אוכלוסיה מסוימת (נניח מכרים בלבד), עשוי להגיע למסקנה שונה מאשר אם ישתמש בגוף מחקרי בלתי תלוי, לאיסוף נתונים במדגם גדול של אוכלוסיה בלתי תלויה.
ניתוח הנתונים
בשלב זה משתמשים בכלים סטטיסטיים, אנליטיים ומתודולוגיות נוספות כדי להסיק תובנות משמעותיות מתוך הנתונים שנאספו.
גזירת מסקנות והמלצות אסטרטגיות
בשלב זה מסכמים את הממצאים ומתרגמים אותם להמלצות מעשיות שניתן ליישם בהחלטות העסקיות. תהליך זה כולל זיהוי מגמות מרכזיות, איתור נקודות חוזקה וחולשה, וניתוח ההשלכות האפשריות על האסטרטגיה העסקית. הנתונים שעובדו ונותחו משמשים לבניית תרחישים שונים, חיזוי מגמות עתידיות, והצעת דרכי פעולה קונקרטיות. לעיתים קרובות, ההמלצות מוצגות בדוחות מפורטים הכוללים ויזואליזציות, כגון תרשימים וטבלאות, המסייעים לקבלת החלטות מהירה ומדויקת. במקרים רבים, שלב זה גם כולל בניית תוכנית פעולה אופרטיבית המבוססת על הנתונים, עם אבני דרך לביצוע ומדדים להערכת הצלחת היישום.
תהליך איטרטיבי
התהליך שתואר הוא תהליך איטרטיבי, כלומר שחוזר על עצמו. מחקר שוק הוא לא אירוע חד-פעמי משום שתנאי השוק משתנים (נכנס מתחרה, העדפות משתנות, וכו'). האסטרטגיה העסקית צריכה להתעדכן בהתאם לתמונת המצב, ומחקרי שוק מספקים לנו את תמונת המצב הזו.
מתי כדאי לעבוד עם חברה מקצועית בִתחום?
עסקים שזקוקים לתובנות מעמיקות, מחקר מורכב, או מידע אמין לצורך קבלת החלטות אסטרטגיות, יעדיפו להיעזר בחברה מקצועית שתבצע את המחקר בצורה אובייקטיבית ומדויקת.
- כאשר מחפשים חברה למחקר שוק, כדאי לבדוק:
- ניסיון בגיוון ורטיקלים – יכולת עבודה עם ענפים שונים.
- יכולת פעילות בשוק היעד – הכרה מעמיקה של השוק הרלוונטי.
- צוות מחקר מנוסה – אנשי מקצוע שמבינים את התחום לעומק.
- שליטה בכלים המתאימים – שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לניתוח נתונים.
כמה עולה מחקר שוק?
- העלות של מחקר שוק משתנה בהתאם לגורמים שונים, לדוגמה:
- היקף המחקר (כמותי, איכותני, או שילוב של שניהם).
- גודל המדגם (כמה אנשים מרואיינים במסגרת המחקר).
- שוק היעד (מקומי? חו"ל – איפה?)
- מורכבות הניתוח.
- שימוש בכלי טכנולוגיה מתקדמים.
- הצורך במחקר שוטף ולא חד-פעמי.
מחירו של מחקר שוק עשוי לנוע החל מעשרות אלפי שקלים ומעלה.
לסיכום
מחקר שוק הוא כלי חיוני לכל עסק שרוצה להבין את סביבתו העסקית ולקבל החלטות מבוססות נתונים. בין אם תבצעו את המחקר בעצמכם או תיעזרו בחברה מקצועית, תכנון נכון והתאמה של המתודולוגיות המתאימות הם המפתח להצלחה. ניתן לקרוא על הפתרונות שאנחנו מציעים בתחום מחקרי השוק בקישור הבא, וכן לראות דוגמאות למחקרים שביצענו.